Det økologiske bofællesskab er ikke det samme som en andelsboligforening eller en sommerhusforening. Det økologiske bofællesskab deler en mission om at leve bæredygtigt i samvær med andre. Det er desuden en alternativ måde at “bo sammen” på. Ideen er, at man i et engageret lokalsamfund skal bidrage til det fælles bedste, så alle kan opnå personlig udvikling i harmoni med naturen, med fokus på at minimere deres miljømæssige fodaftryk. Det sætter nogle klare krav til beboerne i det økologiske bofællesskab. De skal indgå og indordne sig de principper og værdier, som det økologiske bofællesskab holder på. Det er derfor oplagt for det økologiske bofællesskab at præsentere de værdier og vedtægter de har på en hjemmeside. Med sådan en grundig beskrivelse af foreningens forventninger til beboerne, har interesserede tilknyttere en mulighed for at afstemme deres egne forventninger. En god beskrivelse af fællesskabet er en god start på en positiv forventningsafstemning.

en flot, grøn køkkenhave
boligkompleks set fra oven

Økologiske bofællesskaber, som deler en så vigtig en mission sammen, indgår også i en hverdag med tætte relationer til hinanden. Flere økologiske bofællesskaber har fælles projekter og arbejdsopgaver for at få foreningen til at fungere. Fællesskabet mellem beboerne er derfor central for det økologiske bofællesskab. Det bliver relevant med en hjemmeside når der er sådan et behov for fælles koordinering omkring daglige gøremål. Hos Boligforeningsweb får det økologiske bofællesskab en central plads hvor der kan lægges opslag op på en online opslagstavle. De får desuden en kalender hvor deres arrangementer kan beskrives og skemalægges. Sidst men ikke mindst, får de også muligheden for at opstille vedtægter som hele tiden er opdaterede og tilgængelige. Funktioner som disse giver det økologiske bofællesskab de redskaber der skal til for at fællesskabet kan koordineres på den bedste mulige måde.

Kvinde som skriver på PC

Professionel hjemmeside

Vi er stolte af vores arbejde og vi gør en dyd ud af at sørge for at levere flotte hjemmesider. Som kunde hos Boligforeningsweb får man muligheden for at skræddersy de moduler der skal bruges på hjemmesiden. Det er ofte unikke og særlige behov der gælder for hjemmesider til forskellige typer af boligforeninger. Det er vi vant til og vi hører gerne hvordan vi kan lave jeres nye hjemmeside – præcist som I vil have den. Vil du fortælle os hvad du ønsker i en ny hjemmeside?

De økologiske bofællesskaber ønsker at sætte et så lille klimaaftryk som muligt. Det er tydeligt i deres praksis omkring byggeri og valg af levevis. Den historie som vi ofte hører hos mange forskellige boligforeninger er, at papirerne hober sig op over tid. Store arkivmapper og ringbind i kælderrum og på loftet i foreningerne er ikke en overdrivelse. Boligforeningsweb har derfor også en mission om at gøre boligforeningerne papirløse. Ved at give redskaber til trygt at kunne opbevare vigtige dokumenter på vegne af boligforeningen og beboerne skaber vi et grundlag for at holde kældre og loftrum frie for tykke ringbind med papirer. Det giver ikke kun et bedre overblik, men også et mindre klimaaftryk, da der bruges væsentligt mindre papir i boligforeningen. En yderligere funktion, som Boligforeningsweb har bygget, er et sikkert login hvor vigtige og følsomme oplysninger kan gemmes i sikkerhed og kun kan tilgås af foreningens medlemmer.

Vej med boliger i baggrunden

Det er ikke kun de økologiske bofællesskaber som har klimaet i fokus. Flere kolonihaveforeninger eller sågar ejerforeninger har også klimaet som en mærkesag. Et sted hvor flere boligforeninger sætter ind er indenfor transport. Flere og flere boligforeninger får sat ladestandere op til elbiler. Disse ladestandere gør fortsat flere boligforeninger attraktive for ejere af elbiler. Læs også vores omfattende guide til ladestandere for boligforeningen. Hvis en boligforening først får ladestanderne op, så bruges booking-modulet flittigt inde på foreningens hjemmeside. Her kan beboere booke plads ved ladestanderne uden at skulle være den sidste som kommer hjem fra kontoret med et tomt batteri og kun optagede ladestandere.

En hjemmeside til det økologiske bofællesskab kan bruges til mange praktiske ting som komplimenterer formålet med foreningen. Driften af hjemmesiden tager vi os af, så I kan koncentrere jer om alt andet omkring driften af det økologiske bofællesskab. Vi kan sætte en ny hjemmeside op på et par dage hvor vi løbende forventningsafstemmer og tilpasser indholdet, så at I får det præcist som I gerne vil have det.

Boligforeningsweb vises på en computer