Snerydnings-regler i boligforeninger
Når det kommer til reglerne for snerydning i en boligforening, gælder det som udgangspunkt, at boligforeningen er forpligtet til at rydde sne og salte på de fortove, stier og veje, der grænser op til boligforeningens ejendom. Dette er nemlig et kommunalt krav, som er ufravigeligt og uafhængigt af boligforeningens egne vedtægter.
Der kan dog være visse lokale forskelle fra kommune til kommune, når det kommer til snerydning i boligforeninger. Hvis du er i tvivl om hvilke regler der gælder for snerydning i din kommune, kan du ofte finde oplysningerne på kommunens hjemmeside eller alternativt kontakte kommunen.


Hvem har ansvaret for snerydning i en boligforening?
I en boligforening fordeles ansvaret for snerydning ofte mellem selve boligforeningen, dvs. administrationen, og beboerne selv. Ofte vil det være sådan, at boligforeningen har ansvaret for at rydde fællesarealer, som fx stier, parkeringspladser, legepladser og andre fællesområder. Til gengæld er det beboernes eget ansvar at rydde på deres private områder, som fx foran egen opgang, kældertrapper mm.
Det er dog vigtigt at nævne, at når det kommer til regler for snerydning i en forening, herunder en boligforening, kan ansvaret og fordelingen heraf variere ganske betydeligt. Bor du i en boligforening bør du derfor altid undersøge foreningens vedtægter, så du ved hvad du selv har ansvaret for at rydde.
Hvad skal der gøres?
Reglerne for snerydning i en forening fastsættes ikke kun af foreningen selv, men også af kommunen. Typisk vil der være krav om, at boligforeningens områder ryddes for sne og at der strøs med salt eller grus for at forhindre glatføre.
Hvad sker der, hvis der sker et uheld?
Hvis der i din boligforeninger er regler om, at der er områder, hvor du har ansvaret for at rydde for sne, og du ikke gør det, kan boligforeningen vælge at tage sig af det på din regning. Sker der et uheld, fordi du har forsømt dine forpligtelser, kan det få erstatningsmæssige konsekvenser for dig. Hvis du har tegnet en ansvarsforsikring, vil den typisk komme i spil her.
Sker uheldet på et af de fællesarealer, som boligforeningen har ansvaret for, vil det derimod være boligforeningen, der har erstatningsansvaret og dermed boligforeningens ansvarsforsikring.
For at undgå uheld og personskade er det derfor vigtigt at du er bekendt med reglerne for snerydning i foreninger. Information om de konkrete regler kan findes på din kommunes hjemmeside og bør også fremgå i foreningens vedtægter, som typisk kan findes på dennes hjemmeside.
