Andelsbolig konceptet er et unikt koncept for Danmark og ses ikke mange andre steder i verden. En andelsboligforening er en sammenslutning af mennesker, der ejer og administrerer en ejendom på andelsbasis. Foreningens medlemmer har en ejerandel i foreningens formue, hvilket giver dem ret til at bo i en bolig i ejendommen. Værdien for en andelsbolig er ikke fri som i en ejerbolig. Dette har historisk gjort det muligt for en bred gruppe af mennesker at eje ejendom på andelsbasis. I Danmark findes der flere forskellige former for andelsboligforeninger og i denne artikel kigger vi på hvor i Danmark der er flest private andelsboliger.

Dagens topliste er sat sammen på baggrund af data fra Danmarks Statistik. Alle kommuner i Danmark er blevet listet for året 2024 og vi fremlægger her de 10 kommuner med flest private andelsboliger i Danmark.

Tegning af etagebolig med træer ude foran
Danmarks kort med røde pile på Aarhus og København

Nummer 1: København

Vi kommer ikke udenom at kommunen med flest andelsboliger er Københavns Kommune. Danmarks hovedstad er hovedsæde for mange danske arbejdsgivere og en stor studieby. København tiltrækker derfor en bred vifte af mennesker hvor andelsprincippet passer godt til profilen. I København finder vi i alt 182.894 private andelsforeninger. Langt de fleste af dem er etagebygninger.

Nummer 2: Frederiksberg

Lige efter København har vi Frederiksberg Kommune med i alt 28.448 private andelsboliger. Frederiksberg Kommune er en attraktiv kommune at bo i, i Danmark, og med sine beskedne 28.448 andelsboliger (sammenlignet med Københavns Kommunes 182.894 private andelsboliger) er der rift om dem.

Nummer 3: Aarhus

På tredjepladsen over flest private andelsboliger i Danmark i 2024 har vi Aarhus Kommune. Aarhus by er Danmarks andenstørste by, og det er en dejlig havneby i Midtjylland. Derfor er Aarhus også et trækplaster for både studerende og arbejdstagere på tværs af sociale klasser. Aarhus Kommune har 11.484 private andelsboliger, men hvor vi i Københavns Kommune og i Frederiksberg Kommune så flest etagebygninger, har vi i Aarhus størstedelen af de private andelsboliger i række-, kæde- og dobbelthuse (knap halvdelen af alle andelsboliger i Aarhus Kommune).

Nummer 4: Gentofte

På nummer fire finder vi Gentofte Kommune. Noget overraskende er storbyerne Odense og Aalborg længere nede på denne liste, og Gentofte Kommune indtager fjerdepladsen med sine 6.835 private andelsboliger. Gentofte Kommune er også en attraktiv kommune at bo i, da der er tæt til vand, skov og sø. Gentofte Kommune tilbyder en masse natur, men at samtidig være beliggende tæt på den danske hovedstad.

Nummer 5: Aalborg

Halvvejs nede af listen er vi kommet til Aalborg Kommune. Beliggende i Nordjylland har vi endnu en dansk storby med mere end 220.000 indbyggere. Her i Aalborg finder vi 6.727 private andelsboliger og ligesom med Aarhus er langt de fleste række-, kæde- og dobbelthuse. Det sikrer Aalborg en femteplads på denne liste.

Nummer 6: Odense

Lige midt i Danmark har vi den sidste af Danmarks “storbyer” på denne top-10 liste. Odense ligger lige midt på Fyn og har 5.813 private andelsboliger at tilbyde sine indbyggere. Hele 40% af befolkningen på Fyn bor i Odense Kommune og det gør Odense Kommune til den fjerde mest folkerige kommune. Der er ingen tvivl om, at andelsboligerne i Odense Kommune er populære.

Danmarks kort med røde pile til Gentofte, Odense og Aalborg
Danmarks kort med røde pile pegende på Lyngby, Gladsaxe, Hvidovre og Roskilde

Nummer 7: Roskilde

Roskilde huser hvert år Danmarks største festival – nemlig Roskilde Festival. Derudover har byen et universitet og dejlige naturområder. Derfor ser man en bred skare af mennesker på en tur på Ro’s Torv i byens centrum. Roskilde Kommune ligger med sine 5.063 private andelsboliger på en syvendeplads på denne top-10 liste.

Nummer 8: Hvidovre

Vi rykker igen tættere på hovedstaden og befinder os nu i Hvidovre Kommune. Hvidovre Kommune er en københavnsk forstadskommune med 4.181 private andelsboliger i 2024. I Hvidovre Kommune findes der flere områder med etageboliger og forklarer, hvorfor langt de fleste private andelsboliger også er af netop denne type bolig (3.904).

Nummer 9: Lyngby-Taarbæk

De sidste to kommuner på denne top-10 liste ligger lige klods op ad hinanden på Sjælland. Først har vi Lyngby-Taarbæk Kommune, som er en kommune i den nordlige del af Storkøbenhavn. Lyngby-Taarbæk Kommune har 3.870 private andelsboliger. Her igen er langt de fleste etageboliger (3.736).

Nummer 10: Gladsaxe

Gladsaxe Kommune afslutter denne top-10 liste over de kommuner med flest private andelsboliger i 2024. Gladsaxe Kommune har med sine mange områder med etageboliger 3.317 private andelsboliger.

Det er tydeligt at se, at de fleste private andelsboliger i Danmark er koncentreret i og omkring storbyer. Udover dette blev det vist, at der på Sjælland typisk er tale om etageboliger, mens der i Jylland og på Fyn er langt flere række-, kæde- og dobbelthuse og knapt så mange etageboliger.

I Danmark har vi kun to kommuner, hvor der slet ikke har nogle private andelsboligforeninger. Først er det Christiansø, som ligger ude i Østersøen ved Bornholm. Dernæst er øen Læsø ud fra den nordjyske østkyst også en kommune i Danmark uden private andelsboliger.

Danmarks kort med pile pegende på Christiansø og Læsø

Den fulde liste af alle kommuners placering på listen

1. København
    96. Ærø
    97. Christiansø
    98. Læsø

Boligforeningsweb laver løbende analyser og samler data, så det danske boligmarked kan beskrives i flere farver. Ved at bruge ny statistik kan Boligforeningsweb kortlægge hvor boligerne er størst i landet. Både på Ærø, Læsø og Samsø kan du finde store boliger. Vi kan i øvrigt også bringe interessante historier på hvor i landet boligerne er vokset mest. Det er for eksempel i Struer Kommune at boligerne er blevet større over tid og i hovedstadens forstæder boligerne er blevet mindre. Desuden har vi kigget på hvordan boligformer som kolonihaver og sommerhuse fordeler sig i landet. I Odsherred finder du det fleste sommerhuse og i København finder du flest kolonihaver.