Sådan er reglerne for en bestyrelse i en andelsboligforening
Bestyrelsen i en andelsboligforening har til opgave at sikre trygge og velfungerende rammer, og til at sikre at de beslutninger, der træffes på generalforsamlingerne, føres ud i livet. Bestyrelsen i en andelsboligforening er desuden også ansvarlig for at sikre optimal drift og god økonomi i foreningen. I dette blogindlæg vil vi komme ind på, hvilke regler der gælder for bestyrelser i andelsboligforeninger, hvilke roller der skal indgå i bestyrelsen og hvad deres ansvar er.

Hvem skal en bestyrelse bestå af?
Når det kommer til reglerne for en bestyrelse i en andelsboligforening, så vil disse typisk være beskrevet i foreningens egne vedtægter, som fastlægges af medlemmerne. Disse vil ofte kunne findes på foreningens hjemmeside. Der findes nemlig ingen lovmæssige regler for bestyrelser i andelsforeninger hvad angår bestyrelsens sammensætning.
Typisk består bestyrelsen af en formand, og 1-3 bestyrelsesmedlemmer. Der kan også være en næstformand, om end dette ikke altid er tilfældet. Der vil også ofte være en kasserer, som er ansvarlig for økonomien i foreningen. Endelig kan der være en eller flere suppleanter, som kan træde til, hvis et bestyrelsesmedlem må træde ud af bestyrelsen, eller ikke kan deltage i et møde.
Hvad er bestyrelsens opgaver?
Bestyrelsen i en andelsboligforening er underlagt Andelsboligloven, som beskriver en række opgaver og ansvarsområder, som bestyrelsen skal udføre.
En af reglerne for en bestyrelse i en andelsboligforening er bl.a., at bestyrelsen skal udlevere nøgleoplysninger for andelsboligforeningens medlemmer. Nøgleoplysninger værende bl.a. årsregnskab, budget, referater mm.
Bestyrelsen skal også sikre, at foreningens ejendom vedligeholdes jævnfør den vedligeholdelsesplan, som er besluttet på generalforsamlingen.
Det er desuden bestyrelsens pligt at indkalde til generalforsamlingen. Dette skal ske inden for den frist, der er angivet i foreningens vedtægter, som typisk vil være 2 til 6 uger før.
Bestyrelsen vil typisk også være ansvarlig for at sikre, at foreningen har de nødvendige forsikringer, som generelt vil være en ansvarsforsikring, en bygningsforsikring, en indboforsikring samt evt. en arbejdsskadeforsikring.
Generelt kan man sige, at bestyrelsen skal følge og håndhæve foreningens egne vedtægter, da det er dem der angiver, hvordan og hvilke beslutningsprocesser, frister og procedurer der skal overholdes.
Regler som bestyrelsen i en andelsboligforening skal håndhæve
Der gælder dog ikke kun regler for bestyrelsen i andelsboligforeninger, men naturligvis også regler for andelsejerne. Disse regler har bestyrelsen bl.a. til ansvar at håndhæve.
Det er først og fremmest bestyrelsens ansvar at håndhæve foreningens vedtægter og evt. husorden.
Derudover har bestyrelsen bl.a. til ansvar at sikre, at alle beboere betaler til fællesudgifterne og overholder deres økonomiske forpligtelser.
I tilfælde af regelbrud eller manglende overholdelse af beboernes/andelshavernes forpligtelser, har bestyrelsen en række sanktionsmuligheder. Som oftest vil der indledningsvist være tale om en dialog, herefter en advarsel og til sidst en sanktion, hvis ikke reglerne efterleves.
Det kan være en fordel at reglerne for bestyrelsen i andelsboligforeningen fremgår af foreningens hjemmeside, så beboere og andre interesserede nemt kan finde og tilgå dem.
Ønsker jeres andelsboligforening et nyt administrativt system, kan I gratis oprette jer her.