En ladestander giver dig mulighed for at oplade din bil, såfremt den kører på el. Via et elektrisk stik, som du stikker ind i bilen, kan du på kort tid få strøm på bilen, så den kan køre igen.

Strømmen fra ladestanderen kommer fra elnettet, og standeren regulerer strømmen, inden den når bilens batteri. For at kunne installere en ladestander skal du derfor have adgang til strøm.

Du kan læse meget mere om, hvordan en elbil bedst lades op på FDM’s hjemmeside.

Lejlighed set fra vejen

Har nogle af foreningens beboere en elbil, er de nødt til at lade den op med jævne mellemrum. Her kan foreningen spare dem for en masse tid ved at have en ladestander på foreningens parkeringspladser, hvor bilerne alligevel holder.

Alternativet er, at beboerne skal køre et andet sted hen for at lade sin bil op, og det er tidskrævende.

Dermed er en ladestander med til at sørge for, at beboerne får en effektiv og tidsbesparende løsning.

To mænd taler sammen

Bliv ekstra attraktiv

Elbiler er kommet for at blive. Derfor vil det også øge attraktiviteten af jeres boligforening, hvis I har ladestandere installeret. Det er noget som flere boligforeninger skriver om når de skal beskrive deres foreninger.

Det ville være attraktivt for potentielle beboere og interessenter, som kører i elbil, ligesom det ikke ville få nuværende beboere til at overveje at flytte, hvis de investerer i en elbil.

Samtidig er det med til at sende et signal om, at I er en moderne og miljøvenlig boligforening, som giver foreningen et godt og grønt omdømme.

Øget værdi i foreningen

Det er naturligvis en investering og en udgift at få en eller flere ladestandere installeret i jeres boligforening. Udgifterne vil afhænge af, om I vælger at eje eller leje jeres ladestander.

Hvis I vælger at eje den, skal I betale for standeren + installation, men har I den længe, kan det ofte vise sig at være en bedre forretning end at leje den på månedlig basis. Ofte vil I kunne købe en ladestander med installation for omkring 10.000-15.000 kroner.

Udgiften sikrer jer til gengæld en værdiforøgelse i jeres boligforening, som alle medlemmer af foreningen kan få glæde af.

Bidrag til den grønne omstilling

Med en ladestander i jeres boligforening viser I også, at I er en moderne boligforening, der tager stilling til den grønne omstilling. Vi har hørt om både andelsboligforeninger og sommerhusforeninger, som har taget springet med ladestandere.

I bidrager til et bedre klima og reducering af CO2-udslip, som fremmer jeres omdømme. Det er både med til at hæve værdien af jeres forening og tiltrække nye beboere.

Der findes forskellige typer af ladestandere med forskellige betalingsløsninger. Da ladestanderne skal bruges af flere mennesker, skal I overveje, hvordan I laver den bedste løsning.

En simpel og nem mulighed er, at ladestanderen fungerer med en abonnementsløsning, hvor brugeren enten betaler et fast beløb hver måned for alt sin strøm eller betaler for sit faktiske forbrug.

På den måde bliver jeres administration ikke bindeled mellem udbyderen og forbrugeren.

group work
Mand sidder med computer og tænker sig om

Det er værd at undersøge finansieringsmulighederne, hvis I vælger at installere en eller flere ladestandere i jeres boligforening.

Der bliver lavet initiativer fra politisk side, som måske gør det muligt at få tilskud til købet og installationen.

Det kan spare jer for penge, som I kan bruge på noget andet i foreningen.

Boligforeningsweb har i mange år udviklet, designet og vedligeholdt hjemmesider til boligforeninger. Derfor kan vi også lave skræddersyede funktioner som f.eks. mulighed for at booke tid til ladestanderen. Det fungerer ligesom hvis der skal bookes tid til vaskeri.

Så ved beboerne altid, hvornår der er mulighed for at få strøm på bilen.

Alternativet er, at det bliver et først-til-mølle-koncept, hvor man kan lade, hvis der er en fri stander.

To mænd taler og kigger på en computer