Træf beslutninger baseret på jeres forenings værdi: Få en professionel valuarvurdering
En valuarvurdering fastslår markedsværdien på jeres boligforening og har derfor betydning for alle beboere. Se her, hvad en valuarvurdering er, og hvordan I får den bedste vurdering.

Træf beslutninger baseret på jeres forenings værdi: Få en professionel valuarvurdering
Det er vigtigt for både beboere og bestyrelse i en boligforening at få en valuarvurdering fra tid til anden.
En valuarvurdering fastslår markedsværdien på jeres boligforening, og det har således betydning for alle beboere i foreningen.
Samtidig er en professionel vurdering med til at sikre jer de bedste betingelser for at træffe store beslutninger baseret på et retvisende økonomisk udgangspunkt.
Læs med her og bliv klogere på, hvad en valuarvurdering er, hvorfor det er vigtigt for jeres boligforening, og hvordan I får den bedste vurdering.

Hvad er en valuarvurdering?
En valuarvurdering er en professionel vurdering af en uddannet person, som vurderer, hvad en ejendoms markedsværdi er.
En valuarvurdering er lavet af en valuar, som er en professionel ejendomsmægler med speciale i at vurdere ejendomme, boliger og foreninger. I 2018 blev kravene til en valuar skærpet, så det i dag kræver særlig uddannelse og certificering at være valuar.
Dermed er en valuarvurdering ikke en offentlig vurdering, men en udregning, som er lavet af en fagperson.
En offentlig ejendomsvurdering er lavet af myndighederne eller kommunen og kan derfor variere fra valuarvurderingen.

Hvorfor er en valuarvurdering vigtig for boligforeninger?
Ved at få en valuarvurdering får I en grundig og præcis vurdering af, hvad jeres boligforening er værd.
Vurderingen vil blive lavet på markedsanalyser, foreningens tilstand og på baggrund af andre foreninger i samme område, som kan bruges som sammenligningsgrundlag.
En offentlig vurdering har ofte til formål at finde ud af, hvor meget ejendommen skal beskattes. Derfor er det vigtigt at få en valuarvurdering.
Boligforeningsweb stiller et dokumentarkiv til rådighed hvor relevante dokumenter som valuarvurderinger og referater af bestyrelsesmøder kan tilgås af alle beboere.

Hvordan laves en valuarvurdering?
Skal I have lavet en valuarvurdering, skal I igennem nogle steps.
Først skal I vælge den valuar, som skal udføre vurderingen. Her kan I vælge ud fra uddannelse, erfaring med at vurdere boligforeninger og pris.
I kan med fordel få tilbud fra flere valuarer.

Rapportens indhold
Den samlede vurdering nedskrives til en rapport, der dokumenterer, hvordan valuarvurderingen er foretaget, og hvad konklusionen er.
Rapporten indeholder:
- En opridsning af vurderingens væsentligste pointer
- En detaljeret beskrivelse af ejendommens tilstand og stil
- Hvilke metoder vurderingen er lavet på
- Markedsanalyse – blandt andet sammenligning med andre nærliggende og sammenlignelige ejendomme
- Fotodokumentation
- Anbefalinger fra valuaren
Rapporten bruges til at forstå vurderingen, og hvordan valuaren er nået frem til sit resultat.

Særlige regler for andelsboliger
Har I en andelsboligforening, vil den ikke blive offentligt vurderet. Det blev besluttet fra politisk side i 2021, at man ikke længere ville lave offentlige vurderinger af andelsboligforeninger. Andelsboligforeninger vurderes og beskattes desuden som erhvervsejendomme.
Den seneste offentlige vurdering blev lavet tilbage i 2012, og ejendommens værdi kan være markant ændret siden da.
Derfor er valuarvurderinger også særligt relevante for andelsboligforeninger, da det er en af de eneste måder at få en professionel og retvisende vurdering på.
En rapport fra Cevea konkluderede, at omkring 60% af alle andelsboliger blev vurderet ud fra en valuarvurdering i 2020.

Udfordringer og overvejelser ved en valuarvurdering
Vælger I at få en valuarvurdering, skal I gøre jer en række overvejelser inden processen.
Den første og væsentligste handler om prisen. En valuarvurdering kan variere i pris, men koster ofte mellem 10.000-30.000 kroner baseret på ejendommens størrelse, valg af valuar og kompleksitet. Denne udgift skal I kunne se en værdi i.
Dertil skal I også selv bruge tid i forbindelse med vurderingen. I skal indsamle data og dokumenter, som valuaren skal bruge i sin vurdering af jeres boligforening.
Dertil kommer planlægning, hvor det skal sikres, at valuaren har den adgang, som der er krævet for at lave en ordentlig vurdering. Derfor skal I vurdere, om I har ressourcerne til at få lavet en vurdering.
Hvis I får lavet en ny valuarvurdering kan denne informeres om til hele boligforeningen gennem et opslag på jeres online opslagstavle eller internt kommunikeres direkte til alle beboere.

Planlæg det hele med Boligforeningsweb
Med Boligforeningweb integrerede funktioner kan I nemt planlægge og lave aftaler i forbindelse med en kommende valuarvurdering.
På hjemmesiden kan I kommunikere sammen i bestyrelsen og sørge for, at alle får mødeindkaldelser og dokumentation. Det gør planlægningsprocessen nemmere.
Vi tilbyder altid en uforpligtende samtale og kan kontaktes på kontakt@boligforeningsweb.dk.