Hvad er et kollektiv? Et fællesskab af ligesindede mennesker

Når man bor i et kollektiv, handler det om meget mere end blot at dele køleskab og badeværelse. Det handler om at dele liv, værdier og ikke mindst en god gang hverdagslogistik. Flere kollektiver blander også den økologiske del ind i det og er et økologisk bofællesskab eller et landsbylaug. I et kollektiv er der plads til alle – både dem, der elsker at planlægge alt ned til mindste detalje, og dem, der bare følger strømmen. Men fællesskab kræver lidt organisation, hvis alle skal have en stemme og være med i beslutningerne. Og det er lige præcis her, en hjemmeside fra Boligforeningsweb kan hjælpe jer med at gøre hverdagen lidt lettere.

Så hvad får I med en skræddersyet hjemmeside til jeres kollektiv? Tænk det som et digitalt samlingspunkt, hvor alle jeres aftaler, ideer og beslutninger samles ét sted. Ingen flere glemte beskeder eller papirlapper, der forsvinder. Det er som at have et fælles virtuelt bord, hvor alt er lagt frem og kan tilgås døgnet rundt.

Et kollektiv handler jo om at tale sammen – men det kan godt blive lidt kaotisk, når man er mange, og alle har deres egne skemaer. Derfor er en god og overskuelig kommunikation vigtig. I får med Boligforeningsweb en platform, hvor I kan holde hinanden opdateret på, hvad der sker i huset – uden at skulle spamme en fælleschat med beskeder.

Læs mere om hvordan den interne kommunikation løses i Boligforeningsweb.

Med en beskedfunktion, der kan sendes til hele kollektivet, kan I nemt sende en hurtig besked ud, når der er brug for en akut snak om opvasken, eller når fællesspisningen pludselig bliver rykket. Og hvis I har brug for at chatte individuelt eller i mindre grupper, er der også plads til det. Ingen forvirrende tråde eller glemte beskeder – alt samlet ét sted.

Kvinde som skriver på PC

Hvordan fælles beskeder koordineres er meget forskelligt fra alle hjem. Nogle deler sedler på køleskabet eller lægger en besked på bordet. Har du prøvet at misse en vigtig information, fordi der var ti andre sedler? Med Boligforeningsweb slipper I for sedlerne og får i stedet et digitalt værktøj der hjælper med koordineringen af opgavern. Det gør det legende let at holde styr på, hvem der gør hvad – og hvornår.

Se mere om hvordan en fælles kalender kan hjælpe jeres koordinering i kollektivet.

Her kan I nemt oprette faste rengøringsskemaer, lave opgavelister til fælles projekter (som f.eks. at male fællesstuen) eller bare sørge for, at alle ved, hvornår det er deres tur til at købe toiletpapir. I kan endda sætte påmindelser op, så ingen glemmer deres tjans – og det hele kan justeres løbende, hvis nogen er forhindret. Farvel til køleskabssedlerne!

Et kollektiv fungerer bedst, når alle har en stemme – og ikke mindst når alles stemmer bliver hørt. Det kan godt blive lidt af en udfordring, hvis man er mange mennesker med forskellige meninger. Derfor er det smart med et beslutningsværktøj, hvor I kan tage afstemninger og diskutere forslag, uden at det kræver endnu et langt fællesmøde.

Med Boligforeningsweb kan I oprette opslag til foreningen, hvor alle kan deltage og give deres mening til kende. Skal vi have solceller på taget? Skal vi skifte kaffebønnerne ud? Alt det kan I nemt starte en dialog om digitalt, så I slipper for at skulle samle alle i stuen til hver eneste lille beslutning. Det giver ro i hverdagen og sikrer, at alle bliver hørt.

Det kan samtidig fungere som en god forventningsafstemning til resten af foreningen forud for en generalforsamling eller blot et fælles møde i kollektivet.

Når man bor i kollektiv, er der ofte en del papirarbejde og vigtige beslutninger, som skal gemmes. Det kan være lejekontrakter, fælles reglementer, mødebeslutninger eller fællesprojekter, der kræver, at alle har adgang til vigtige dokumenter. Med Boligforeningswebs digitale arkiv slipper I for bunker af papirer og kan i stedet gemme alt online.

Dokumenterne er lette at tilgå for alle, og I kan nemt holde styr på, hvem der har læst og godkendt hvad. I kan også lave fælles mapper til projekter, så ingen mister overblikket, når I skal i gang med noget større – som at bygge hønsehus i haven eller arrangere sommerfest. Det hele er der, hvor I har brug for det, og alle kan tilgå det, når de vil.

Hvis der sker noget akut, kan du dele akut information med alle dine naboer i kollektivet. Ofte sker kritiske ting uforudset. Når informationen hurtigt skal ud, så kan du bruge deling af akut information via jeres hjemmeside til at opdatere alle beboere med nyeste og opdaterede viden.

Med Boligforeningsweb får I en hjemmeside, der ikke kun er praktisk, men også skabt til at fremme de værdier, I lever efter i kollektivet. Det handler om at gøre hverdagen lettere, så I kan fokusere på det, der virkelig betyder noget – nemlig fællesskabet og det liv, I skaber sammen.