Hos Boligforeningsweb er vi igen dykket ned i dataen for at finde ud af mere omkring danskernes boligsituationer. Sidst vi gjorde det kiggede vi på de 10 danske kommuner med flest kvadratmeter pr. indbygger i boligen.

Hop ind og læs hele historien om de 10 danske kommuner med mest plads i boligen her.

På den sidste liste var det øboerne på Samsø og Ærø, der løb med titlen som de kommuner med mest plads i boligen i 2024. Samsø og Ærø havde hver især knap 75 kvadratmeter pr. beboer i hustanden. Det er næsten dobbelt så meget som en indbygger har i gennemsnit i Københavns Kommune (én indbygger i Københavns Kommune har i gennemsnit 41 kvadratmeter).

Men udover at se på hvor meget plads hver indbygger i gennemsnit har i boligen her i 2024, så er det også interessant at se på hvordan udviklingen har været siden 2010.

Denne top-6 liste fremviser derfor de kommuner i Danmark med størst vokseværk – målt på udviklingen i boligstørrelse over de sidste 14 år.  Vi har ligesom sidst brugt data direkte fra Danmarks Statistik og Statistikbanken.

Vi har enkelte gengangere på listen fra sidst, men også nye kommuner hvor der er kommet meget mere plads i boligen over tid.

Derfor bliver spørgsmålet: Hvor i landet har vi set den største stigning i kvadratmeter de sidste 14 år?

Et Danmarks kort med et træhus ovenpå.
Danmarks kort med røde pile der peger på Struer og Lemvig

Nummer 1: Struer

Mellem Venø Bugt og Nissum Bredning finder vi Struer Kommune. Her i det nordlige Vestjylland finder vi den største stigning i kvadratmeter pr. indbygger de sidste 14 år. De cirka 10.000 indbyggere i Struer Kommune er i gennemsnit gået fra 57,2 kvadratmeter pr. indbygger i 2010 til at have 64,5 kvadratmeter pr. indbygger i 2024. Det er en øgning på 7,3 kvadratmeter. Det svarer til en stigning på 12,76%. Gad vide hvad man bruger den ekstra plads til i Struer Kommune, men i København ville man kalde det et lækkert stort værelse til en studerende.

Nummer 2: Lemvig

Lemvig Kommune, som er en nabokommune til Struer Kommune, er her hvor vi finder en anden høj stigning i plads over de sidste 14 år. Vi skal længere ud vestpå i Jylland hvor de knap 7.000 indbyggere har fået 11,93% mere plads i boligen. Det svarer til 7,3 kvadratmeter ekstra. Lemvig Kommune var i øvrigt også med på listen over de 10 kommuner i Danmark med mest plads i 2024 (i absolutte kvadratmeter). Så udover at have en stigning på knap 12% kvadratmeter størrelse pr. indbygger, så er Lemvig Kommune også nummer 5 kommune i Danmark med mest plads pr. indbygger. Indbyggerne i Lemvig Kommune bor nemlig i gennemsnit på 68,5 kvadratmeter.

Lad os se hvad der gemmer sig længere nede på listen.

Nummer 3: Ærø

Ærø er endnu en genganger fra vores top 10-liste over flest kvadratmeter pr. indbygger. Men på Ærø er man ikke bare glad for meget plads, da indbyggerne her har 74,4 kvadratmeter i gennemsnit i 2024. Nej, på Ærø har man altså set den tredje største stigning i kvadratmeter pr. indbygger siden 2010. Hver indbygger har i gennemsnit fået 7,7 kvadratmeter ekstra, som svarer til en stigning på 11,46%. Den gennemsnitlige borgers kvadratmeter i boligen er kun steget de sidste 14 år. Gad vide hvor store boliger de ender med at have på Ærø?

Nummer 4: Skive

Vi skal tilbage til fastlandet igen og besøge Skive Kommune. I Skive Kommune ligger også byen Skive, som har knap halvdelen af kommunens indbyggere. Det er en gammel dansk købmandsby og det ses på arkitekturen i byen. Skive var ikke med på vores liste over de 10 kommuner med mest plads i 2024, men i Skive har man til gengæld set en stigning i kvadratmeter pr. indbygger på 11,30%. Det er 6,5 kvadratmeter ekstra i boligen pr. indbygger. Med denne stigning er Skive altså med på denne top 6 liste over den største udvikling for vokseværk i boligen.

Nu hopper vi til de sidste to kommuner med boliger i vokseværk.

Danmarks kort med to røde pile der peger på Skive og Ærø

Nummer 5: Hjørring

Nu kan vi næsten ikke komme længere nordpå, da vi befinder os i Hjørring Kommune. Hjørring Kommune har et langt kyststræk ud til Skagerrak. Det giver Hjørring Kommune besøg fra hele Danmark når vi skal på sommerferie og ligge på de lange sandstrande. I Hjørring Kommune bor der mere end 60.000 indbyggere. Og hver af dem har de sidste 14 år, i gennemsnit, oplevet en stigning på 10,84% i kvadratmeter plads i boligen. Det svarer til 6,3 kvadratmeter pr. indbygger. Der er altså masser af plads til surfbrættet i Hjørring Kommune.

Nummer 6: Mariagerfjord

Mariagerfjord Kommune tager den sidste placering på denne top 6 liste over kommuner med vokseværk. Her har de cirka 40.000 indbyggere oplevet en stigning på 10,61% i kvadratmeter plads siden 2010. Det svarer til, at hver indbygger har fået 6,1 kvadratmeter ekstra plads i boligen. Det er heldigt, at kommunens areal har masser af at give af, så der er plads til de store boliger.

Ovenfor ses de seks kommuner i Danmark med størst vokseværk i boligerne siden 2010. I samme periode har kommuner som Brøndby, Vallensbæk og Høje-Taastrup oplevet en modsat udvikling. Alle tre kommuner har i de 14 år set et fald i boligstørrelsen pr. indbygger. I Brøndby har man det største fald på 5,83% i kvadratmeter plads.

Kommunerne i Jylland har altså noget unikt at tilbyde personer og familier der ønsker mere plads – men også mere plads over tid, da boligerne ser ud til at blive større og større.

Kort over Storkøbenhavn hvor der er pile der peger på Høje Taastrup, Brøndby og Vallensbæk

Den fulde liste af alle landets kommuners placering

1. Ærø
    96. Høje-Taastrup
    97. Vallensbæk
    98. Brøndby

Vidste du at man i Odsherred finder knapt 25.000 sommerhuse? Eller at man har langt de fleste private andelsboliger på Sjælland hvor etagebyggeri er specielt gældende? Hos Boligforeningsweb skriver vi løbende artikler og analyser der bygger på data fra danskernes bolig præferencer. København er stadig den by i landet med flest kolonihaver og det er på Samsø, Læsø og Ærø du finder de største boliger. Alle de emner synes vi er interessante at skrive om. Det giver et sjovt indblik i hvordan vi bor her i Danmark.