MitID er den nye standard for digital identifikation i Danmark. Det er en videreudvikling af NemID, der har været brugt i mange år. MitID er designet til at være mere sikkert og fleksibelt, hvilket gør det ideelt til foreninger, der håndterer følsomme oplysninger om medlemmer og økonomi. De fleste privatpersoner kender i forvejen MitID når der skal logges ind på sundhed.dk eller i banken. Som bestyrelsesmedlem eller formand kan man få tildelt rettigheder, så medlemmet eller formanden kan skrive under på vegne af foreningen.

Det er ikke sikkert, hvilken måde din forening skal bruge MitID. Enten kan man få tilknyttet MidID identifikation til en foreningsrepræsentant via CVR, eller også kan man oprette MitID Erhverv til foreningen. Nedenfor dykker vi ned i dette spørgsmål.

Åben pung med betalingskort
høj bygning med lejligheder

Foreningslivet er præget af mange administrative opgaver, som kræver adgang til personlige oplysninger, betalinger og andre sensitive data. Det kan fx være sådan at foreningen har ansatte der modtager løn? Det kan være foreningen ønsker at læse digital post? Med MitID kan foreninger sikre, at kun autoriserede personer har adgang til disse oplysninger. Her er nogle af de vigtigste grunde til, at MitID er relevant for foreninger:

1. Øget Sikkerhed: Med MitID får foreningerne en mere sikker måde at logge ind på deres digitale systemer. Dette er afgørende for at beskytte både medlemsdata og økonomiske transaktioner. Flere og flere steder kræver faktisk at man bruger MitID som login-metode.
  2. Nem Administration: Bestyrelsesmedlemmer og frivillige kan nemt administrere foreningens opgaver digitalt, samtidig med at sikkerheden er i top. Det betyder mindre papirarbejde og færre bekymringer om datasikkerhed.

Overholdelse af Lovkrav: Med de stadig skrappere krav til databeskyttelse (GDPR) er det vigtigt, at foreninger har styr på sikkerheden. MitID hjælper med at sikre, at foreningerne lever op til disse krav, hvilket giver tryghed både for bestyrelsen og medlemmerne.

Hvordan kan foreninger implementere MitID?

For at komme godt i gang med MitID skal foreningerne først sikre sig, at deres systemer er klar til at understøtte den nye løsning. Dette kan betyde opdatering af medlemsdatabaser og betalingssystemer. Her er en guide til hvordan MitID Erhverv kan tilknyttes foreningen hvis foreningen ikke har en foreningsrepræsentant i CVR:

1. Registrer en foreningsrepræsentant.
  2. Hav dokumentation klar (referat af generalforsamling eller bestyrelsesmøde.)
  3. Foreningsrepræsentanten logger ind med sit private MitID.
  4. Foreningsrepræsentanten accepterer vilkårene.
  5. Udpeg en organisationsadministrator (det kan godt være foreningsrepræsentanten selv).
  6. Opsæt foreningen ved at uddele roller og adgange til resten af foreningen.

Det er også vigtigt at kommunikere klart til medlemmerne om overgangen til MitID. Mange medlemmer vil være vant til NemID, så en god vejledning i, hvordan MitID fungerer, kan gøre overgangen lettere. Her kan I sætte kurser op på jeres hjemmeside, som beboere kan logge ind og se.

MitID er ikke bare en opgradering af NemID, det er et skridt ind i fremtiden for digital sikkerhed i foreningslivet. Foreninger, der tager denne løsning til sig, vil være bedre rustet til at håndtere de udfordringer, som digitaliseringen medfører. Ved at sikre deres digitale processer med MitID kan foreninger fokusere på det, der virkelig betyder noget – at skabe værdi for deres beboere.

Brug for en ny hjemmeside?

MitID til foreninger styrker foreningen internt med klare adgange og rettigheder for nøglepersoner. Det er ikke alle som har brug for MidID til foreningen, men endnu flere har brug for en flot hjemmeside. Scroll ned og lad os kontakte dig. Så kan vi vise dig hvad vi kan hjælpe dig og din forening med.