Selvom lejeloven ikke kræver, at der skal være en husorden i ejendomskomplekser, kan det være en god idé at oprette en. Den fungerer som en samling af regler for, hvordan man som beboer skal opføre sig i ejendommen, og hvad der ikke er tilladt.

Formålet er at skabe et miljø, hvor beboerne har respekt for hinandens privatliv og fællesområder.

Skal lejer underskrive husordenen?

Hvis der er udarbejdet en husorden på tidspunktet for indgåelse af lejekontrakten, skal denne husorden vedlægges lejekontrakten, som sendes til underskrift.

Det betyder, at husordenen bliver en integreret del af lejeaftalen. I standardlejekontrakten skal udlejer markere i § 10, at der findes en husorden, og at den er vedlagt kontrakten. Dette sikrer, at både lejer og udlejer er enige om, at husordenen er en del af lejeaftalen.

Når lejer underskriver lejekontrakten, accepterer lejer ikke kun de almindelige vilkår for lejemålet, men også husordenen. Dette betyder, at lejer forpligter sig til at overholde husordensreglerne.

Hvis lejer ikke følger reglerne i husordenen, betragtes det som en misligholdelse af lejekontrakten.

en bolig set udefra

Der er ingen strenge regler for, hvad en husorden skal indeholde, men det er generelt en god idé at dække de vigtigste områder for at fremme en god og rolig atmosfære i ejendommen.

En veludformet husorden kan have stor betydning for, at alle i ejendommen trives og har det godt sammen. Derfor er det værd at bruge tid på at finde ud af, hvad der fungerer bedst for jeres boligforening.

Støj

En af de mest almindelige klager i boligforeninger er støj. Høj musik, børn, der leger sent om aftenen, eller renoveringsarbejde kan hurtigt blive et problem.

Derfor er støj ofte en vigtig del af husordenen. Det kan være regler om, hvornår der skal være ro, så naboer ikke bliver generet af høj musik eller larm. For eksempel kan det være en god idé at fastsætte, at musik ikke må spille efter kl. 22 på hverdage – eller at renoveringsarbejde skal stoppe ved 18-tiden.

Rygning

Husordenen bør også komme ind på, om det er tilladt at ryge på ejendommens områder. Det kan være regler for rygning i lejemålet, på gangarealer, tagterrasser eller udendørsområder.

Husdyr

Mange husordener indeholder bestemmelser om husdyr. Det kan være forbudt at have husdyr, eller der kan være restriktioner for, hvilke dyr der er tilladt. For eksempel kan der være tilladelse til små kæledyr som katte og fisk, men ikke hunde.

Fællesarealer

For at holde fællesarealerne er pæne og ryddelige, kan husordenen indeholde regler om, hvad man må opbevare der. Det kan være forbud mod at stille barnevogne, cykler eller store genstande i fællesområderne.

Beskadigelser og fejl

En husorden bør også indeholde en bestemmelse om, at lejerne skal rapportere eventuelle fejl eller skader til udlejeren straks, så problemer kan blive løst hurtigt. Dette kan også indebære konstatering af skimmelsvamp eller angreb af skadedyr.

Affald

Det er vigtigt at have klare regler for, hvordan affald skal håndteres. En husorden kan for eksempel typisk indeholde bestemmelser om, at affald ikke må henstilles på fællesarealer, og at skrald skal sorteres korrekt.

Vaskeri

Hvis der er et fælles vaskeri i ejendommen, bør husordenen ofte indeholde retningslinjer for brugen af vaskeriet – samt regler for rengøring efter brug.

To mænd taler sammen

Uanset om der udarbejdes husorden for beboerforening, ejerforening eller andre foreninger, er det en god idé at involvere både ejere og eventuelle beboerrepræsentanter i processen. Dette sikrer, at alle relevante emner bliver dækket, og at reglerne bliver accepteret af alle parter.

Reglerne skal ikke kun være fastsat af bestyrelsen, men drøftet og accepteret af alle beboere, så de er rettet mod de faktiske behov og bekymringer i foreningen.

I kan starte med at samle alle beboerne til et møde, hvor I kan diskutere og udarbejde reglerne sammen. Når reglerne er på plads, skal de deles med alle. En god idé er at sende dem ud i en skrivelse eller hænge dem op i fællesområderne, så alle kan se dem.

Det er også oplagt at have husordningsreglerne på foreningens hjemmeside, hvor de er nemme at tilgå.

Sørg også for at have en klar plan for, hvad der sker, hvis nogen ikke overholder reglerne. Det kan være advarsler eller påkrav om at bringe forholdet i orden.

En god husorden hjælper med at holde orden, så alle beboere har det godt. Den fastsætter, hvornår der skal være stille, holder fællesområderne pæne og garanterer, at affald bliver håndteret korrekt. Resultatet er mindre støj, ryddelige fællesområder og hurtigere løsning af problemer.

Men selvom en husorden er godt skrevet, er det vigtigt at sikre, at reglerne bliver fulgt. Så her er nogle tips:

• Hold øje med om reglerne bliver overholdt og vær opmærksom på eventuelle problemer.

• Hav en klar plan for, hvad der sker, hvis reglerne brydes. Sørg også for, at konsekvenserne står i husordenen, hvis reglerne overtrædes.

• Tag imod beboernes feedback på husordenen, så I kan justere og forbedre husordenen, hvis det er nødvendigt.

Ønsker I at gøre det lettere at dele og holde styr på husordensreglerne?

Hos Boligforeningsweb kan vi hjælpe jer med at holde husordenen tilgængelig online, så alle kan få adgang til den.

Vi giver jer også mulighed for effektivt at kommunikere ændringer og opdateringer, når det er nødvendigt, og vi skræddersyer en intuitiv hjemmeside, der passer til jeres forenings behov.

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak. Ring til os på +45 42 41 61 60 eller skriv til os info@boligforeningsweb.dk.