Hvad er en haveforening? Eller hvad er det ikke?

En haveforening – det lyder måske som noget, der involverer en skovl og en masse ukrudt. Og selvom det er en del af det, fortjener haveforeningerne en bedre beskrivelse. Mange vil naturligt tænke på en kolonihaveforening, men det er faktisk ikke helt det samme som en kolonihaveforening. Altså, her er der ikke små huse, du kan bo i om sommeren, men i stedet et fællesskab, hvor folk har deres små stykker jord til at dyrke deres egne planter, grøntsager eller blomster. En haveforening samler altså mennesker med en fælles passion for en flot have. Plantning af blomster, grøntsager og frugter, som kan nydes i fællesskab eller tages med hjem til familien.

Og her kommer det smarte ind i billedet: I stedet for at jonglere med medlemslister, fælles arbejdsdage og generalforsamlinger på små sedler, kan en skræddersyet hjemmeside fra Boligforeningsweb komme haveforeningen til gavn. Alt jeres organisatoriske bøvl kan samles på én platform, så I ikke skal bruge mere tid på at grave rundt i papirer, men kan koncentrere jer om at grave i jorden.

Ligesom når andelsboligforeninger, ejerboligforeninger eller gårdlaug har hjemmesider der beskriver deres fælles arbejde for en bedre forening, kan en haveforening altså også få gavn af en hjemmeside. En hjemmeside hvor den flotte have vises frem og besøgende på hjemmesiden kan se det flotte arbejde der bliver lagt i det. Nedenfor beskriver vi, hvad jeres haveforening kan forvente af en løsning hos Boligforeningsweb.

Forestil dig en hjemmeside, der faktisk gør tingene lettere for jer. Ja, det lyder måske som en overdrivelse, men med en skræddersyet løsning fra Boligforeningsweb, får I lige præcis det, I har brug for – og ikke en masse ekstra funktioner, I aldrig kommer til at bruge. Her kan I styre alt fra medlemskab til fællesopgaver uden at miste overblikket, og det hele foregår digitalt, så ingen skal gribe ud efter faxmaskinen (hvis nogen stadig ejer sådan én).

Det er lidt som at have en universal-løsning, hvor alle medlemmer kan logge ind og få adgang til det, de har brug for – nyheder, dokumenter, datoer for kommende arbejdsdage eller festlige arrangementer. Det betyder færre mails i indbakken og flere timer til at nyde rosenbuskene. Og nej, du behøver ikke være it-geni for at bruge det. Vi lover, det er lige så let som at plukke æbler fra et lavt træ. Det er vigtigt for foreninger med frivillige hænder, at arbejdet omkring foreningen er så let som muligt. Sammen med vores kunder har vi derfor bygget et simpelt system til at sætte hjemmesiden op.

Medlemmerne i en haveforening kan være en broget flok, og det er ikke altid nemt at holde styr på, hvem der er hvem, og hvem der egentlig har betalt deres kontingent. Og hvem har nu meldt sig til at luge ukrudt på næste arbejdsdag? Boligforeningsweb gør det let for jer at holde styr på jeres medlemmer – uden at få hovedpine.

I får et system, hvor I kan oprette, vedligeholde og følge med i medlemslisterne. Skal du sende en besked til hele foreningen eller måske bare til nogle enkelte? Det klarer du nemt herfra. Og hvis nogen er lidt sløve med kontingentbetalingen, kan du sende en hurtig påmindelse. Hele jeres administration er lige pludselig ikke mere bøvlet end at smide et par frø i jorden og vente på, at de spirer.

Når du tænker på dokumenter, tænker du måske på mapper, som samler støv i en skuffe. Men i en haveforening er der faktisk en del papirarbejde – referater fra møder, vedtægter, beslutninger fra bestyrelsen og så videre. Men hvem har lige lyst til at holde styr på alt det i papirform? Med Boligforeningsweb kan I gemme og finde alle jeres vigtige dokumenter digitalt, og det er nemmere end at vande planter på en varm sommerdag.

Et digitalt arkiv er også en stor fordel, når der sker udskiftning i bestyrelsesgruppen eller i haveforeningen generelt. Driften af haveforeningen bliver person-uafhængig og det gør ind- og udskiftninger nemt.

Her får I et digitalt arkiv, hvor alle foreningens medlemmer kan finde de oplysninger, de skal bruge, uden at skulle rode rundt i papirer eller ringe til formanden. Bestyrelsen har også adgang til det hele, og ingen behøver længere spekulere over, hvor referatet fra sidste generalforsamling nu lige er blevet af. Det ligger på hjemmesiden!

en flot, grøn køkkenhave

Haveforeninger er fulde af liv og fællesaktiviteter. Arbejdsdage, grillfester, generalforsamlinger – ja, der sker en masse. Med en fælles kalender fra Boligforeningsweb kan I sikre jer, at alle er med på, hvad der sker, og ingen går glip af noget, bare fordi de ikke tjekkede deres e-mail.

Kalenderen bliver foreningens puls, hvor I samler alle begivenhederne ét sted, så I undgår, at folk møder op en uge for tidligt til arbejdsdagen eller glemmer årets sommerfest. I kan også sende små nyhedsopdateringer til medlemmerne, når der er noget nyt på trapperne – måske en ny forevisning eller et stærkt tilbud på redskaber til haven. Det hele er let og lige til at bruge, og ingen bliver holdt i mørket.

Desuden kan I vælge om denne information skal lægges ud til alle der vil følge haveforeningens flotte arbejde.

Nu tænker du måske: ”Hvad nu, hvis teknikken driller, eller vi mister vigtige oplysninger?” Bare rolig, det er det som vi har styr på for jer. Boligforeningsweb sørger for, at alle jeres data er sikkert opbevaret – lige så godt som et havehegn, der holder pindsvin ude. Og hvis noget skulle gå galt (det sker jo nogle gange), så er vores supportteam klar til at hjælpe jer på vej igen.

Vi sørger for, at jeres hjemmeside kører som smurt – uden nedbrud eller tekniske knaster. Sikkerheden er i top, så I kan trygt lægge jeres haveforenings data i vores hænder. Og skulle I have brug for hjælp, sidder vi klar til at guide jer igennem – uden mystiske it-termer og med et smil på læben.

Sådan kan Boligforeningsweb gøre jeres haveforening til en velsmurt maskine, hvor I slipper for administrative hovedpiner og i stedet kan koncentrere jer om det, det hele handler om: At få ting til at gro – både i jorden og i fællesskabet.